
Lierbarnehagene
Lekeglede, læringslyst og livsmestring
Kvalitetsplan
Lekeglede, læringslyst og livsmestring er et kvalitetsdokument som skal bidra til beste kvalitet i barnehage og skole i Lier kommune.
Kvalitetsplanen angir retning og er et styringsdokument for alle som jobber i lierbarnehagen og lierskolen. Det er barnehage- og skoleledelsen som er ansvarlig for at kvalitetsplanen implementeres i egen virksomhet
Planen er forankret i rammeplan og barnesynet i kvalitetsplanen bygger på Barnekonvensjonen. Den slår fast at barns beste alltid skal veie tyngst og at barn har rett til å gi uttrykk for sin mening, rett til å ytre seg og rett til tanke-, samvittighet- og religionsfrihet.
Hovedmål:
Alle barn og unge opplever hver dag å bli sett og å høre til. Gjennom lekeglede og lærelyst lærer de å mestre livet og fremtiden.
Utviklingsmål i planen:
Lek og læring
Livsmestring
Inkluderende barnehage- og skolemiljø
Lærende profesjonsfellesskap
Standard for språkarbeid i Lierbarnehagen
Rammeplan for barnehagen sier at alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.
I 2019 utarbeidet Lier kommune en standard for språkarbeid i barnehagen. Hensikten med denne standarden er å bidra til en god språkutvikling for alle barn. Standarden krver at barnehagene skal vre bevisst på det faktum at kommunikasjon og språkferdigheter påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling.
Målet er at lierbarnehagen bidrar til god språkutvikling hos alle barn og standard for språkarbeid i lierbarnehagen innebærer da å:
heve kvaliteten på språkarbeidet
jobbe systematisk med språkarbeid
sikre et likeverdig tilbud til alle barn
Planen kan du lese her
Sunne og aktive Liunger
SAL - Sunne Aktive Liunger er en modell for fysisk aktivitet, gode matvaner og trivsel som innføres i barnehager og skoler i Lier.
Målet er at barna i lierbarnehagen har holdninger, kunnskaper og ferdigheter som setter dem i stand til å ta fremtidige gode helsevalg. De er fysisk aktive, har sunne matvaner og bidrar til et samfunn preget av livsmestring og god helse.
I lier er alle barnehagebarna ute hver dag og opplever glenden med årstidene på kroppen. De beveger seg på ulikt underlag, langs gangvei og i ulent terreng i skog og mark. Barnehagene tilrettelegger for ukentlige turdager og planlagt fysisk aktivitet og barna får varierte og lystbetonte fysiske utfordringer tilpasset eget nivå.
Barna i lierbarnehagen tilegner seg god måltidsrytme og sunne matvaner. Barnehagene følger helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltid og tilrettelegger for et variert og sunt kosthold hver dag. God hygiene, matglede og hyggelige samtaler integreres som en naturlig del av temaet.
Hva SAL er og planen de jobber etter kan du lese om HER
Overgang barnehage - skole
Barnehage- og skolemyndigheten i kommunen har det overordnede ansvaret for at barn opplever en god overgang fra barnehage til skole og legger premissene for samarbeidet mellom arenaene
Lier kommune har mål om en enhetlig og likeverdig overgang for alle barn i Lier kommune, med en god kontinuitet i læringsinnholdet fra barnehage til skole. Denne planen gir føringer for dette samarbeidet og gjelder alle barnehager og skoler i Lier kommune.
Gode overganger viser seg å ha betydning for at barna skal klare seg godt i hele skolegangen og for å forhindre frafall fra skole (European Commission 2014).
Lier kommunes mål er:
å sikre best mulig sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole/SFO.
å overføre informasjon til beste for barnet, i nært samarbeid foreldre/foresatte.
å sikre en trygg og god skolestart.
å sikre at barna har fått informasjon om- og kjennskap til skole og SFO før skoleoppstart.
Planen i sin helhet kan leses HER