Et trygt og godt barnehagemiljø

  • Når miljøet er inkluderende og godt bidrar det til at alle barn opplever omsorg, mestring, trivsel og læring. Det fremmer god psykisk og skaper en god start på et godt liv for barna.

    Overordnet mål:
    Alle barn skal ha det trygg og god hverdag i barnehagen vår.

    Krav til personalet:

    -Jobbe forebyggende generelt, men med lek og språk spesielt

    -Være påkoblet og tett på der barna er, for å kunne følge med og fange opp dersom uønskede hendelser skjer

    -Gripe inn umiddelbart dersom de avdekker krenkelser (alle ansatte)

    -Melde til daglig leder dersom de tenker at et barn ikke har det trygt og godt i barnehagen (alle ansatte)

    -Undersøke innmeldte saker og sette inn tiltak dersom det er nødvendig (daglig leder)

  • Språklige ferdigheter er av stor betydning for barnas trivsel og følelse av mestring i hverdagen og barn med solid språklig kompetanse vil ha gode forutsetninger for samspill med andre, deltakelse i lek, vennskap og læring. «Standard for språkarbeid i Lier» danner utgangspunkt for vårt arbeid.

    Overordnet målsetting:

    Alle barna får gode opplevelser med høytlesning, får utviklet sin begrepsforståelse og får hjelp til å bruke språket aktivt både til å uttrykke egne følelser, tanker, meninger og ønsker.

    Krav til personalet:

    -skape et variert spåkmiljø samt tilby et godt variert utvalg av bøker i lekemiljøet på alle avdelinger

    -bruke dagtavle aktivt og tilby høytlesning hver dag

    -invitere til samtaler hvor barna får god anledning til å fortelle, reflektere og stille spørsmål

    -synliggjøre språklig og kulturelt mangfold på avdelingen

    -jobbe systematisk for å øke begrepsforståelsen

    -bruke konkreter i samling

    -bruke ASK aktivt i hverdagen til alle barn

    -leke med språket gjennom rim, regler, vitser, gåter og ulike leker

    Språkkontakt:

    Alle barnehagene i Lier skal ha en språkkontakt som deltar på språkmiljøsamlinger i regi Lierbarnehagen og skal i etterkant av disse samlingene informere, inspirere og veilede personalet for å arbeide med språk.

    Astrid Rønningen er språkkontakt i Borgestad.

  • Musikk styrker relasjoner og skaper et fellesskap på tvers av alder, språk og norskkunnskaper. Det å lære seg et språk er først og fremst noe som skjer i samspill med andre og et musikksamvær i barnehagen vil da styrke både relasjonene, skape trygghet, glede og utvikle språket.

    Barn får lettere innpass i sosialt samspill når de deler felles sangrepertoar med andre barn i barnehagen. Gjennom sang øver barna seg på nye lyder og ord før de kan bruke dem korrekt i egenproduserte setninger. Sangen får dem til å ta i bruk ord og begreper som de ellers ikke har i sitt vokabular. Slik begynner de raskere å produsere eget språk. Mestrer de ikke ord og uttrykk kan kroppsspråk og bevegelse likevel bidra til at de opplever inkludering og fellesskap

    Overordnet målsetting:
    Hverdagen i barnehagen skal bestå av mye sang, musikk, lyd og rytme og barna skal oppleve glede med dette

    Krav til personalet:

    -sette seg inn i teorien fra «syngende barnehage» og bruke det aktivt i arbeidet med barna

    -ha daglig sangøkter med barna

    -bruke sang og rytme aktivt igjennom barnehagehverdagen

    Skattkammeret:

    Gjennom vårt medlemskap i «Syngende barnehage» har vi tilgang til en nettressurs med et stort utvalg av senger og pedagogiske tilnærminger rundt sang og musikk.

    Katerina Rønneberg er sertifisert kursholder for Syngende barnehage.

  • Lek er en rettighet barn har i henhold til FN’s barnekonvensjonen og de definerer da lek som "enhver oppførsel, aktivitet eller prosess satt i gang, styrt og strukturert av barna selv og noe som finner sted hvor og når mulighetene oppstår".

    Lek er den grunnleggende aktiviteten for alle barn og i en psykisk helsefremmende barnehage som vi ønsker å være, er leken derfor å anse som kompasset for det videre arbeidet. I barnehagehverdagen vil vi se mye lek og for å få til det trenger barna tid og rom for at leken skal få utvikle seg.

    For noen kommer lekeferdighetene "av seg selv" mens andre må ha litt hjelp til å komme i gang og holde fokus og øve dette opp. Dette krever voksne som strukturerer og organiserer hverdagen uten for mange brudd slik at leken får tid til å blomstre.

    Overordnet målsetting:

    Barnehagehverdagen er preget av mye god lek og lekemiljøet er hele tiden inspirerende og i utvikling

    Krav til personalet:

    -Ha kunnskap om barns rett til lek, lekens betydning og lekens egenverdi i barns liv

    -Organisere dagen slik at barna kan sette i gang, styre og strukturere leken sin selv

    -Skape fysiske miljøer der kunnskapen om lek gjenspeiles

    -Strukturere rom, leker og materialer slik at det inviterer til lek

    -Delta i barns lek på en støttende og utforskende måte

    -Ha et tilgjengelig fagspråk knyttet til lekens betydning, lekemiljøer og materialer

  • Vi tror på at det å være i «grønne omgivelser» gjør godt for både kropp og sjel. Naturen stresser oss ned, øker kreativiteten vår, selvstendigheten og vår mestringsopplevelse. Skogen og livet i naturen kan være verdens fineste lekeplass og i naturen er det både god takhøyde og mange fleksible lekematerialer. Gode vaner/handlingsmønstre som tar form allerede fra tidlig alder kan vare livet ut.

    I en artikkel fra «Fysioterapeuten» fra juni 2016 heter det at bevegelse binder all læring sammen. I nevnte artikkel sier de også at Stavangerprosjektet viser at motorisk utvikling henger tett sammen med ferdigheter i språk og matte.

    Overordnet mål:

    Barna skal få sanse, oppleve, leke og lære med kroppen som utgangspunkt. De skal også få mange og varierte erfaringer fra, med og i naturen.

    Krav til personalet:

    -Søke varierte opplevelser og erfaringer fra natur og uteliv året rundt

    -Jobbe temabasert og skape undring gjennom elementer fra naturen

    -Tilrettelegge for og skape engasjement for lek i og med naturen

    -Tilrettelegge for at mye tid kan brukes i naturen

    -Arbeide bevisst for at barna blir godt kjent med naturen i barnehagens nærmiljø

    -Jobbe aktivt med sansestimulering

    -Tilrettelegge for mye og variert fysiske aktiviteter inne og ute gjennom hele dagen, uken og året

    -Skape opplevelser rundt matlaging på bål

Barnets beste,
grunnleggende i hverdagen

Å se det enkelte barnet og faktisk møte dem og ders behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og anerkjennelse er avgjørende og viktige verdier som skal gjenspeiles i det arbeidet barnehagen gjør hver dag. -Vi jobber vi hele tiden med å være en varm og grensesettende voksen som bygger gode relasjoner, trygghet, glede og trivsel i barnehagen. 

Hvordan det jobbes konkret med det forebyggende er litt varierende fra gruppe til gruppe, basert på alder og modning. Her henvises det til planene for den enkelte gruppe. Under vises noen filmer fra Universitetet i Stavanger som på generelt grunnlag sier mye om dette. 

Film: trygghet for de yngste

Film: de gode relasjonene

Film: venner

Alle som jobber i barnehagen, uavhengig av stilling, studiepoeng og stillingsstørrelse, skal følge med på og tilrettelegge for at barna har et trygt og godt barnehagemiljø. Et trygt og godt barnehagemiljø handler om mer enn fravær av mobbing og andre krenkelser, og innebærer at barna skal oppleve inkludering, tilhørighet og omsorg.

Når barnehagen har god kvalitet, bidrar det til at alle barn og unge opplever omsorg, mestring, trivsel og læring. Det fremmer god psykisk helse og muligheten til å få et godt liv.


Aktivitetsplikten gjelder alle som jobber i barnehagen

Hvis en ansatt mistenker/vet at et barn ikke har det skal de:

  • Gripe inn og stoppe krenkelsen med en gang.

  • Melde ifra til styrer i henhold til gjeldende rutiner i barnehagen.

Hvis en styrer får en melding i at barnehagemiljøet ikke er trygt og godt skal de:

  • Undersøke saken og vurdere situasjonen med tanke på behov for tiltak.

  • Lages aktivietetsplan for å sørge for at barnet får et trygt og godt barnehagemiljø dersom undersøkelsen viser at det er nødvendig

  • Varsle eier dersom det er skjerpet aktivitetsplikt